Twoja przeglądarka nie obsługuje skryptów JavaScript - działanie strony jest mocno ograniczone.
© European Union Agency for the Space Programme (EUSPA)

Konkurs #myEUspace – więcej przestrzeni dla unijnych innowacji i przedsiębiorców

  • Opublikowano: 20 września 2021
  • Autor: redakcja

Agencja Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA) ogłasza konkurs #myEUspace. Kierowany jest on do innowatorów i przedsiębiorców gotowych odkrywać, tworzyć i komercjalizować innowacyjne rozwiązania, które wykorzystują dane i usługi kosmiczne UE, wykraczają poza horyzont obecnie stosowanych rozwiązań kosmicznych oraz łączą i testują nowe technologie w usługach lokalizacyjnych, inteligentnej mobilności, inteligentnego rolnictwa, geomatyki, a także – po raz pierwszy – technologii kwantowych. Zgłoszenia są przyjmowane do 15 listopada br.

Po sukcesach poprzednich konkursów Agencja Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA) ogłosiła start konkursu #myEUspace. Tym razem rywalizacja została rozszerzona o dodatkowe działania. Zwiększona dostępność danych i usług związanych z przestrzenią kosmiczną oraz rozwój technologii mobilnych i komputerowych podnosi poprzeczkę dla innowacji, dzięki czemu opracowywane są coraz to bardziej ambitne zastosowania oparte na dokładnym pozycjonowaniu Galileo w połączeniu z danymi z obserwacji Ziemi wygenerowanymi przez program Copernicus. Jednocześnie badane są nowe możliwości technologii kwantowych.

Konkurs #myEUspace – w którym do wygrania jest łącznie 1 mln euro – stanowi część inicjatywy Komisji Europejskiej Cassini. Konkurs skupiony jest wokół danych i usług kosmicznych UE oraz rozważań, w jaki sposób integracja usług i fuzja danych wprowadzają w życie (i na rynek) przełomowe rozwiązania komercyjne oparte na przestrzeni kosmicznej, które są w stanie reagować na pojawiające się potrzeby społeczne i służyć różnym dziedzinom, m.in. inteligentnej mobilności i rolnictwu, zrównoważonej produkcji i konsumpcji, inteligentnym miastom, zdrowiu i rekreacji i wielu innym.

Innowatorzy działający we wszystkich obszarach i na wszystkich rynkach mogą wykorzystać potencjał usług i danych Programu Kosmicznego Unii Europejskiej w celu wprowadzenia rozwiązań, które obejmują aplikacje mobilne i hardware’owe, takie jak urządzenia do noszenia na ciele, rozwiązania w zakresie śledzenia zarządzania aktywami, drony, robotykę i inne.

– W ciągu ostatnich lat EUSPA stworzyła potężny ekosystem startupów i MŚP zajmujących się przestrzenią kosmiczną, które opracowały pionierskie pomysły, takie jak rozwiązania w zakresie automatycznego znakowania pasa ruchu czy monitorowania atmosfery z wykorzystaniem dronów, a większość nich rozszerza obecnie swoją działalność – mówi Rodrigo da Costa, dyrektor wykonawczy EUSPA. – Dzięki takim inicjatywom jak konkurs #myEUspace wspieramy przedsiębiorczość w przestrzeni kosmicznej i przykładamy się do wysiłków Unii na rzecz cyfryzacji i realizacji ambitnego Europejskiego Zielonego Ładu – stwierdza da Costa.

#myEUspace zaprasza przedsiębiorców

Biorąc pod uwagę, że w ponad dwóch miliardach smartfonów stosowany jest systemu Galileo, a technologie kosmiczne (np. urządzenia do noszenia na ciele, drony, internet rzeczy (IoT) i robotyka) są coraz powszechniej stosowane w innych urządzeniach, żaden segment rynku czy aplikacja nie mogą pozwolić sobie na brak integracji danych i usług kosmicznych w swoich produktach i usługach nowej generacji.

– Konkurs MyGalileoSolution zorganizowany przez EUSPA zapewnił naszemu produktowi znaczące wsparcie i pomógł nam otworzyć się na nowe możliwości. Takie konkursy to świetna okazja dla nowo powstałych startupów. Udział i wygrana w MyGalileoSolution dały naszemu rozwiązaniu większą widoczność, wsparcie ekspertów oraz środki finansowe na dalszy rozwój. Nasz produkt to robot automatycznego znakowania pasa ruchu 10Lines. Pozycjonowanie GNSS ma dla nas kluczowe znaczenie. Zachęcamy wszystkie startupy z UE do skorzystania z okazji i wniesienia swojej działalności na wyższy poziom – mówi Janno Paas, dyrektor ds. technologii w 10Lines oraz członek zwycięskiego zespołu w Ścieżce 2 w konkursie MyGalileoSolution z 2020 roku.

Konkurs #myEUspace, w którym do wygrania jest ponad 50 nagród, składa się z dwóch niezależnych i równoległych ścieżek – dla każdej z nich wyznaczono listę celów i oczekiwanych rezultatów:

  • Ścieżka 1 – od Idei do Prototypu/Oceny klienta – celem dla tej ścieżki jest opracowanie prototypu produktu/wersji beta na podstawie teoretycznego pomysłu.
  • Ścieżka 2 – od Prototypu do Produktu/Wejścia na rynek – celem dla tej ścieżki jest opracowanie produktu o minimalnej funkcjonalności (ang. Minimum Viable Product, MVP) na podstawie prototypu lub pomysłu beta.

Przedmiotem konkursu są rozwiązania wykorzystujące i integrujące dane i usługi kosmiczne UE, które mogą stanowić przełom w następujących dziedzinach:

  • Move Me Smart: Inteligentne rozwiązania w zakresie mobilności we wszystkich rodzajach transportu, mające na celu poprawę efektywności, zrównoważony rozwój i zwiększenie bezpieczeństwa.
  • Space Up My Life: Rozwiązania komercyjne, takie jak aplikacje mobilne i inne rozwiązania wykorzystujące dane kosmiczne do ochrony zdrowia, gier, sportu, rekreacji, turystyki i życia codziennego.
  • Our Green Planet: Innowacyjne rozwiązania związane z wyznaniami w obszarze ochrony środowiska, zrównoważonego stylu życia, konsumpcji i produkcji.
  • Map My World: Innowacyjne rozwiązania geodezyjne kształtujące przyszłość geomatyki, planowania obszarów wiejskich i inteligentnych miast.
  • Farming by Satellite: Rozwiązania technologiczne wspomagające zarządzanie zmiennością produkcji rolnej, zwiększanie plonów, zmniejszanie wpływu na środowisko i optymalizację łańcucha żywnościowego.
  • Dive in Quantum: Innowacyjne rozwiązania wykorzystujące technologie kwantowe (komputery kwantowe, czujniki, symulacje, szyfrowanie itd.), które usprawniają aplikacje kosmiczne niższego szczebla.

Jak wziąć udział w konkursie?

Aspirujący startupperzy, kreatywni innowatorzy i doświadczeni przedsiębiorcy mogą składać zgłoszenia do 15 listopada 2021 r. (23:59 CET). Pomysły zostaną ocenione pod kątem znaczenia dla przestrzeni kosmicznej UE, ich innowacyjnego podejścia, potencjału rynkowego, wykonywalności w granicach obecnie dostępnej technologii, a także organizacji operacyjnej. W konkursie przewidziane są liczne nagrody, przyznawane na różnych etapach rywalizacji. Zarejestruj się lub zdobądź więcej informacji na stronie konkursu na stronie internetowej EUSPA.

Korzystanie ze strony oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, niektóre mogą być już zapisane w przeglądarce. Więcej informacji można znaleźć na stronie: polityka prywatności.