Partnerstwo na rzecz zintegrowanego zarządzania ruchem lotniczym
European Partnership for Integrated Air Traffic Management (ATM)
W oparciu o zidentyfikowane problemy, ogólnym celem proponowanego partnerstwa europejskiego jest opracowanie i walidacja rozwiązań technologicznych ATM, które wspierają osiągnięcie cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej, czyniąc europejską przestrzeń powietrzną najbardziej wydajnym i przyjaznym dla środowiska niebem do latania na świecie i wspierając konkurencyjność i odbudowę europejskiego sektora lotniczego w Europie po kryzysie COVID. Prace, które mają zostać przeprowadzone w ramach inicjatywy, umożliwią istotne przejście od obecnych systemów ATM do nowej wizji cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej zawartej w europejskim centralnym planie ATM i przyniosą zauważalny, wymierny wkład w cele w zakresie rozwoju i klimatu w 2030 r. oraz utorują drogę do neutralności klimatycznej do 2050 r. W porównaniu z obecnym Wspólnym Przedsięwzięciem SESAR nastąpiła znacząca zmiana zakresu, z większym naciskiem na przełomowe innowacje, uprzemysłowienie i wchodzenie na rynek.
Zidentyfikowano następujące cele ogólne:
- Wzmocnienie i zintegrowanie zdolności UE w zakresie badań i innowacji, aby wprowadzić europejski ATM do ery cyfrowej, aby był odporny, skalowalny na wahania natężenia ruchu, a jednocześnie umożliwił bezproblemową eksploatację samolotów nowej generacji, które będą czystsze, cichsze i bardziej autonomiczne;
- Wzmocnienie poprzez innowacje konkurencyjności unijnego transportu lotniczego, dronów i rynków usług ATM w celu wsparcia silnego wzrostu gospodarczego i naprawy gospodarczej;
- Opracowanie i przyspieszenie wprowadzania na rynek innowacyjnych rozwiązań, aby uczynić europejską przestrzeń powietrzną najbardziej wydajnym i przyjaznym dla środowiska niebem do latania na świecie.