PROGRAMÓW BADAWCZYCH UE
<< Cze 2017 >>
PWŚCPSN
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Polecane wydarzenia H2020

Niemiecki Instytut Fraunhofera – jedna z największych, najbardziej innowacyjnych i liczących się organizacji naukowych wspierających przemysł w Europie i Politechnika Opolska rozpoczynają wspólny projekt badawczo-rozwojowy polegający na stworzeniu lekkich konstrukcji samochodowej.

Umowę o współpracy Instytutu Fraunhofera z Politechniką Opolską, Opolskim Parkiem Naukowo-Technologicznym, Uniwersytetem Technicznym w Chemnitz i Tower Automotiv (partner przemysłowy) podpisano 24 maja 2017 r. w Opolu. Polsko-niemieckie Centrum B+R – „Fraunhofer Research Center for Automotive Lightweight Construction (ALC) – zlokalizowane będzie w opolskim Parku Naukowo Technologicznym.

Uroczyste podpisanie dokumentów, poprzedziło seminarium naukowe (International Colloquium on Lightweight Automobile Construction), w którym – obok sygnatariuszy, przedstawicieli środowiska akademickiego, przemysłu motoryzacyjnego, władz miasta i ekspertów referujących temat – wziął udział wicedyrektor Departamentu Innowacji Ministerstwa Rozwoju – Jan Staniłko i dyrektor Krajowego Punktu Kontaktowego PB UE – dr inż. Zygmunt Krasiński. Fraunhofer to trzecia (po Max-Planck i CNRS) najbardziej aktywna instytucja w PR Horyzont 2020 i lider, jeśli chodzi o wspólne projekty polsko-niemieckie w tym programie.

- Istnieje ogromna przestrzeń na zwiększenie naszej współpracy i o tym właśnie rozmawialiśmy z Prezesem Fraunhofera. Liczymy na to, że utworzone partnerstwo przełoży się na nowe projekty w Horyzoncie 2020 i kolejnym Programie Ramowym UE – mówi dyr. Krasiński.  

Podpisanie porozumienia o współpracy poprzedziło spotkanie na szczeblu rządowym podczas największych targów przemysłowych świata – Hannover Messe 2017, kiedy przedstawiciele Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Ministerstwa Rozwoju rozmawiali z prezesem Fraunhofera, prof. Reimundem Neugebauerem.

Technologia lekkich materiałów używanych w motoryzacji to temat wyjściowy, od którego zacznie prace opolski oddział Instytutu (w planach są też samochody elektryczne oraz przetwórstwo węgla). Szlak w tej tematyce przetarł już zaprzyjaźniony z Politechniką Opolską prof. Lothar Kroll z Chemnitz, który pomógł uczelni w nawiązaniu cennego partnerstwa z niemieckim instytutem i który współpracuje z takimi potentatami branży, jak Airbus czy Audi. Sekretem lekkich materiałów jest obserwacja przyrody, m. in. cienkich, ale wytrzymałych nici produkowanych przez jedwabniki.

Powstałe w 1949 roku Towarzystwo Fraunhofera skupia niemal 70 niemieckich organizacji naukowych (w których pracuje 30 tysięcy naukowców) i przeznacza rocznie miliardy euro na badania.

(źródło: Politechnika Opolska, Science Business)


Podziel się tą wiadomością z innymi:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone